.

Prof. Dr. Hayati AKYOL Eğitimdeki Yanlışları Anlattı

05.12.2017

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından "21.Yüzyılda Öğretmen Yetiştirmek: Sorunlar ve Çözüm Önerileri" konulu konferans ve "Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik" konulu panel düzenlendi.

Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hayati AKYOL konuşmacı olarak katıldığı etkinliğe İl Milli Eğitim Müdürü Mahmut BAYRAM, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Durmuş ACAR, Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sibel KARAKELLE, Dekan Yardımcıları Doç. Dr. Perihan ÜNÜVAR, Doç. Dr. Nihat KARAER, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.

Konferansta ilk konuşmayı Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Durmuş ACAR yaptı. ACAR konuşmasında; “Fatih Sultan Mehmet zamanında eğitime verilen önemden bahseden ACAR, “O dönemlerde eğitim öğretime verilen önem sonrası eğitim öğretime önem atfetmemeye başlamışız, Devletimiz de gittikçe zafiyete uğramış. 1900’lerde Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal ATATÜRK de ilk olarak yine eğitim öğretime önem atfetmeye başlamış. Şu bir gerçek ki, dünya üzerinde rekabet acımasız. Bu acımasız rekabette ne kadar doğal kaynağınız olursa olsun, yetişmiş insan gücümüz olmadığı müddetçe bu rekabette hayatınızı sürdürmeniz mümkün değildir. Türkiye Cumhuriyeti de Cumhuriyet sonrasında bunun farkına vararak eğitim öğretime azami noktada kaynak ayırmaya başlamıştır. Eğitime 2002 yılında yaklaşık 10 milyar TL kaynak ayırırken, 2017 yılında 63 milyar TL kaynak ayırmıştır. Nesillerin yetiştirilmeye ihtiyaç vardır. Bu nesilleri kim yetiştirecek Tabi ki öğretmenlerimiz. Ülkemizin geleceği de istikbali de siz sevgili öğretmenlerimizin nesiller aracılığı ile olacaktır” dedi.

Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sibel KARAKELLE de bir konuşma yaptı. KARAKELLE konuşmasında; “İçinde bulunduğumuz topraklar kültürel ve tarih olarak zengin olmasının yanında aynı zamanda birer devletler kabristanı. Bulunduğumuz coğrafyada bırakın devlet olarak gelişmeyi, varlığımızı korumak için bile büyük bedeller ödemeyi göze almamız gerektiğini görmekteyiz. Nitekim hep birlikte yakın geçmişte açık ve net bir şekilde yine gördük ki, bu coğrafyada duraksamak sadece gerilemeyi ifade etmiyor, yıkılmayı da ifade ediyor. İşte bu noktada öğretmenlik mesleğinin önemi, daha da fazla ortaya çıkmakta. Öğretmenlik mesleği sadece eğitim öğretim sürecinde edinilen bilgileri sınıfta öğrencilerimize aktarmak değil. Öğretmenlik, bilgi yanında tecrübe ve irfanla gençlerimizi geleceğe yani istikbale hazırlama mesleğidir. Bu yönüyle sizler eğitim sistemimizin temel yapı taşları, istikbalimizin de mimarlarısınız. Hepimizin bu mesuliyeti bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da hakkıyla taşıyacağına olan inancımız sonsuzdur” dedi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinin en köklü ve en büyük akademik birimi olan Eğitim Fakültesinin sayısız lisans programları, yüksek lisans programları, ulusal ve uluslararası anlaşmaları ve donanımları ile Türk Milli Eğitimin öğretmen kadrosuna kazandırdığı çok sayıda branştaki nitelikli öğretmenleriyle haklı bir gururun sahibi olduğunu söyleyen Prof. Dr. KARAKELLE, tüm öğretmenlerin öğretmenler gününü kutladı.

MAKÜ Konferans ve Sergi Salonu’nda düzenlenen konferansta konuşan Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hayati AKYOL, Türkiye’deki eğitim sistemiyle ilgili değerlendirmelerini paylaştı. Yunus Emre’yi hatırlatıp, “Bir dergaha 40 yıl doğru odun taşıyanların torunları olarak bu günlere nasıl geldik” sorusunu yöneltip, mevcut eğitim ve öğretmen alımları sisteminin sorunlarla dolu olduğunu iddia etti.

Milli Eğitim Bakanlığının, bazı üniversitelerle ortaklaşa gerçekleştirdiği Öğretmen İstihdam Projeksiyonları, Stratejileri ve Sistemlerini Geliştirme Projesi’nin sonuçlarını açıklayan Prof. Dr. Hayati AKYOL, devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin 52’sinin alan dışı çalıştığını, 800 farklı alandan sınıf öğretmenliğine öğretmen atandığını aktardı. Türkiye’de 1 Milyondan fazla öğretmen adayının atama beklediğini de hatırlatan AKYOL, “Kendimize çeki düzen verilmesi lazım. Bu sistemdeki bozuklukların düzeltilmesi gerekiyor.

Az maliyetle çok öğretmen yetiştiriliyor

2100 Yılına doğru dünyanın yarısından fazlasının Çin, Hindistan ve Afrika’da yer alacağının öngörüldüğünü belirten Prof. Dr. AKYOL, “Biz de Batı’ya çalıştığımız kadar, Doğu’ya da çalışmaya gayret edeceğiz. Buralarda çalışmak için dillerini öğreneceğiz, çalışmanın yollarını arayacağız, eğitimde oralara ulaşmaya çalışacağız” dedi.

Konuşmasının önemli bir bölümünü, teknolojinin hızla ilerlediği son 20 yıla ağırlık vererek sürdüren AKYOL, “Türkiye’de öğretmen yetiştirme kısa zamanda, az maliyetle çok kişiye ulaşmak olarak görülüyor” deyip, uygulamanın yanlış olduğunu vurguladı.

Öğretmenlerin 52’si alan dışı çalışıyor

Nabi Avcı’nın Milli Eğitim Bakanı olduğu dönemde bazı üniversitelerle birlikte “Öğretmen İstihdam Projeksiyonları, Stratejileri ve Sistemlerini Geliştirme Projesi” yapıldığını belirtip, projenin sonuçlarıyla ilgili bazı bilgileri paylaşan Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hayati AKYOL, “Öğretmenlerin 52’sinin alan dışında çalıştığı görülüyor. Yani A alanındaki bir öğretmen B alanında eğitim veriyor. Bu öğretmen yetiştirme sisteminin iflası demektir. Bu uygulamalar hala devam ediyor. Norm fazlası öğretmen, formasyon veya sertifika programıyla özel eğitim öğretmeni yapılıyor. 800 farklı alandan sınıf öğretmenliğine öğretmen atandı. Formasyonla bütün bölümlere öğretmenliğin kapısı açılmış oldu” dedi.

KPSS Çıkmazı

2016 Yılında 455 bin kişinin öğretmen olma umuduyla KPSS’ye girdiğini, atanan öğretmen sayısının ise 49 bin olduğunu dile getiren AKYOL, “Gerisi meydanlarda tehli bir potansiyel güç olarak bekliyor. 92 Eğitim ve Eğitim Bilimleri Fakültesinde öğretmen olma amacıyla 228 bin kişi eğitim görüyor. Fen, Edebiyat, İlahiyat ve Toplum Bilimleri Fakültelerine devam edenlerle birlikte 653 bin öğretmen adayı var. Pedogojik formasyon alanlarla birlikte bu rakam 1 milyonu aşmaktadır. 1 milyondan fazla öğretmen adayı atama bekliyor, 2018 Yılında 20 bin öğretmen atanacak. Bu hesapla baktığımızda 20 yıl bu ülkenin öğretmen atamaya ihtiyacı yok. Ben iyimser davranayım, 10 yıl öğretmene ihtiyaç yok. Kendimize çeki düzen verilmesi lazım. Bu sistemdeki bozuklukların düzeltilmesi gerekiyor. Bu memleketin gençliğine ihanet edilmesin. Herkes öğretmenliğe yönlendirilmesin, 1 Milyon kişi atama bekliyor ama 20 bin kişi alınıyor. Ayağımızı yorganımıza göre uzatmamız gerekiyor diyerek, hata yapıldığını ifade etti.

Eğitimde yanlışlar yapılıyor

Aday Öğretmen Yetiştirme Programıyla ilgili de görüşlerini de paylaşan AKYOL, “Öğretmen Fakülteden mezun oluyor, göreve başladıktan sonra 1 yıl boyunca 654 saat bu öğretmene ders veriliyor. Bu 654 saat, Eğitim Fakültesindeki 20 eğitime tekabül ediyor. Eğitim Fakültesinde verilen eğitimde de farklı bir şey verilmiyor. Bu çok yanlış bir uygulama” dedikten sonra, 4+4+4 eğitim sisteminin de yanlış olduğunu vurgulayan AKYOL, ortaokula, liseye giden öğrencilerin arasında okuma bilmeyenlerin olduğunu söyleyip, bunu da eğitime yapılan ihanetlerin ürünü olarak gördüğünü savundu.

Program sonrası Prof. Dr. Durmuş ACAR, Prof. Dr. Sibel KARAKELLE ve İl Milli Eğitim Müdürü Mahmut BAYRAM Prof. Dr. Hayati AKYOL’a, MAKÜ anmalığı ve çiçek takdim ettiler.

Prof. Dr. Hayati AKYOL  Okulöncesi Anabilim Dalı Uygulama Sınıfı'nı Ziyaret Etti 

Türkiye'de bir ilk olan ve konferansı sırasında bu uygulamadan övgü ile bahseden Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hayati AKYOL Okulöncesi Uygulama Sınıfını da ziyaret ederek bu uygulamadan dolayı duyduğu mutluluğu paylaştı. Olması gerekenin bu olduğunu ve uygulama sınıflarının tüm Eğitim Fakülteleri bünyesinde artırılması gerektiğini tekrar vurguladı.

Eğitim Fakültesi Mezunlarını Öğretmen Adayları İle Buluşturdu

Program öğleden sonra da “ Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik” konulu Panel ile devam etti. Dekan Yardımcısı Doç .Dr. Nihat KARAER başkanlığında, MAKÜ Eğitim Fakültesi 4 yıl  (Öğretmen Emre UĞUR), 15 yıl (Öğretmen Gülizar GÜZEL)  ve 40 yıl (Öğretmen Ferhan YEŞİL) önceki mezunlarını ağırladı. Henüz öğretimine devam eden öğretmen adayı Neşe Nur ÖNDER’in de  arkadaşları adına temsilci olarak yer aldığı Panelde deneyimler, öğretmenlik mesleğinin ruhu, iletişim, öğretim süreci, planlama ve yönetim deneyimleri temelinde geniş kapsamda öğretmen adaylarına aktarıldı.

Program Sonunda katılımcılara Anmalıkları ve Çiçekleri Konuk Öğretim Üyemiz Prof. Dr. Hayati AKYOL ve Eğitim Fakültesi Dekanımız Prof. Dr. Sibel KARAKELLE tarafından takdim edildi.


Görseller

DUYURULAR

  • Erasmus + Personel Hareketliliği Başvuruları 29.03.2024 tarihine kadar uzatılmıştır | 28.03.2024
  • Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerimizin Dikkatine | 27.03.2024
  • 2023 Proje Yılı Erasmus+ Konsorsiyum Projeleri Personel Hareketliliği ve Öğrenci Staj Hareketliliği | 27.03.2024
  • Acı Kaybımız.. | 25.03.2024
  • Ara Sınav Tarih Değişikliği | 20.03.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın 18 Mart Mesajı | 18.03.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın Üniversitemizin Kuruluşunun 18. Yıldönümü Mesajı | 17.03.2024
  • 2023 Proje Yılı(2023-2024) Personel Hareketliliği Başvuruları Başladı | 14.03.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın 12 Mart Mesajı | 12.03.2024
  • İftar Yemeği Hakkında Duyuru | 04.03.2024
  • 2023 Proje Yılı Erasmus+ Programı KA 131 Staj Hareketliliği İlanı | 28.02.2024
  • Sektör Kampüste Programı Duyurusu | 23.02.2024
  • Acı Kaybımız... | 16.02.2024
  • Güney Kariyer Fuarına Gidiyoruz! | 06.02.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın Yeni Yıl Mesajı | 31.12.2023
  • Çölyak Hastaları İçin Yemek Hizmeti Duyurusu | 27.11.2023